آموزش سئو - آموزش انجام سئو سایت, آموزش وردپرس, ابزار سئو, تکنیک های سئو, مقالات وردپرس

فاکتورها و معیارهای اصلی گوگل برای رتبه بندی در سال 2017

فاکتورها و معیارهای اصلی گوگل برای رتبه بندی در سال 2017

زمانی که شما تصمیم به طراحی یک سایت با قالب وردپرس، جوملا و … می گیرید، حتما به فکر سئو و رتبه آن در گوگل نیز می باشید. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه عواملی باعث می شود که یک وب سایت در صدر جستجوهای گوگل قرار گیرد و یا فاکتورهای موردنظر موتورهای جستجو برای انتخاب یک سایت به عنوان سایت برتر در جستجوها چیست؟

همانطور که می دانید تعداد افرادی که از اینترنت استفاده می کنند، روز به روز در حال افزایش است. در حال حاضر تعداد کاربران اینترنتی 3 میلیارد نفر می باشد و در هر سال 320 میلیون سایت ایجاد می شود. ایجاد سایت های جدید و همچنین وجود سایت های قدیمی نشانگر این موضوع است که در حال حاضر رقابت شدیدی برای کسب رتبه ی بالاتر در موتورهای جستجو ازجمله گوگل وجود دارد. بنابراین برای اینکه بتوانیم رتبه بهتر و طبیعتا ترافیک بالاتر برای سایت خود کسب کنیم، باید از فاکتورها و معیارهای اصلی برای رتبه بندی سایت ها آگاه باشیم.

در این بخش از آموزش وردپرس قصد داریم فاکتورها و معیارهای اصلی گوگل برای رتبه بندی در سال 2017 را برای شما عزیزان و همراهان همیشگی وبمستر 98 شرح دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

فاکتورها و معیارهای اصلی گوگل برای رتبه بندی در سال 2017

ذکر این نکته قابل توجه است که گوگل از 200 مولفه برای رتبه بندی سایت ها بهره می گیرد، اما خوشبختانه تاثیر همه ی فاکتورهای سئو به یک اندازه نیستند و می توان تنها با متمرکز شدن بر روی فاکتورهای رتبه بندی خاص، تاثیر سئو بر روی سایت خود را به حداکثر رساند. گوگل با بهره گیری از الگوریتم های مختلف و پیچیده، این فرصت را برای کسب و کارهای آنلاینی که تازه شروع به کار کرده اند، فراهم کرده تا با رقیبان پرقدرت و با تجربه خود رقابت نمایند.

در نظر گرفتن این نکته نیز ضروری است که الگوریتم های گوگل پیوسته در حال تغییر می باشد و تنها با تکیه بر دانش قبلی نمی توان در مورد امروز نیز اطمینان داشت و همواره باید دانش خود را در زمینه سئو و رتبه بندی سایت به روز کرد. گوگل برای بالا بردن رتبه یک سایت در نتایج جستجو از معیارهای با ارزش و مهمی در تعریف الگوریتم های خود بهره برده است که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

فاکتورها و معیارهای اصلی گوگل برای رتبه بندی در سال 2017

بک لینک

هرچند زمان زیادی است که بک لینک در لیست معیارهای رتبه بندی گوگل وجود دارد اما همچنان یکی از اساسی ترین فاکتورها و معیارهای اصلی گوگل برای رتبه بندی در سال 2017 و از مهمترین علائم قدرت نمایی و برتری از سوی گوگل مطرح شده است. اما با این حال بک لینک نمی تواند تنها عامل تاثیرگذار برای سئوی سایت شما باشد، بلکه به مجموع عواملی نیاز دارد که یا باعث بهبود رتبه سایت شما و یا سقوط آن خواهد شد. اما گوگل چگونه مفهوم پیچیده و غیرقابل درک بک لینک ها را به یک عامل مهم برای رتبه بندی سایت تبدیل می نماید؟ گوگل به کمک معیاری به نام امتیاز لینک یا Link Score این فرآیند را انجام می دهد. امتیاز لینک از امتیاز کیفی تعداد لینک های داده شده به سایت و هریک از لینک ورودی مجزا به دست می آید. بنابراین تعداد لینک های معتبر یک ویژگی مهم در امتیازدهی محسوب می شود. اما در سال 2017 دیگر لینک های کم ارزش و اسپم به عنوان بک لینک برای سایت محسوب نخواهد شد و لینک هایی که از این دامنه ها گرفته می شود، تاثیری بر روی سایت شما نخواهد داشت و گوگل هنگام شمارش و ارزیابی تعداد لینک های شما، تنها یکی از آنها را در نظر می گیرد؛ تنها لینک هایی که از دامنه های متفاوت و معتبر گرفته می شود، موجب رتبه بالاتر سایت خواهد شد.

بنابراین شما برای بهبود رتبه سایت خود، باید به تعداد دامنه هایی که از آن لینک دریافت می کنید، توجه نمایید. در واقع با کمک این الگوریتم میزان محبوب و مفید بودن محتوا و به طور کلی سایت شما نزد کاربران را تشخیص خواهد داد و بهبود رتبه و افزایش محبوبیت سایت شما با زیاد شدن تعداد بک لینک ها رابطه مستقیم دارد.

نحوه محاسبه کیفیت لینک

محاسبه کیفیت لینک ها مقداری پیچیده می باشد. با اینکه الگوریتم PageLink همچنان یکی از فاکتورهای رتبه بندی در سال 2017 محسوب می شود، اما نسخه عمومی آن دیگر در دسترس نیست ولی جانشین های دیگری براساس فرمول اصلی پیج رنک نیز طراحی شده اند که می توان از آن ها کمک گرفت. به عنوان مثال SEO PowerSuit وبسایت دیگری در حوزه سئو می باشد که اخیرا الگوریتم جدیدی به نام InLink Rank معرفی کرده است.

ارتباط مناسب انکر تکست یا متن لینک

انکر تکست یا متن لینک عامل موثر دیگری در سئوی سایت می باشد و یکی دیگر از فاکتورها و معیارهای اصلی گوگل برای رتبه بندی در سال 2017 محسوب می شود. گوگل از طریق این Anchor Text ها درمورد محتوای سایت شما آگاهی پیدا می کند و از موضوع سایت شما مطلع خواهد شد. شما باید در انتخاب انکر تکست ها از کلمات کلیدی استفاده کنید و از سایت های معتبر لینک دریافت نمایید تا رتبه سایت شما بهبود یابد.

البته لینک سازی قوانینی دارد . تعداد لینک ها و تعداد مطالب باید با یکدیگر تناسب داشته باشد و متن لینک ها می بایست دارای تنوع و طبیعی باشد. به طور کلی Anchor Text ها یکی از مباحث مهم در بخش سئوی سایت می باشد.

محتوای مورد استفاده در مطالب سایت

از فاکتورهای مهم دیگر که گوگل در سال 2017 به منظور رتبه بندی سایت ها در نظر گرفته است، تولید محتوا می باشد. بهره گیری از کلمات کلیدی، طول محتوا و جامعیت و فراگیری از فاکتورهایی است که گوگل در هنگام تولید محتوا در نظر می گیرد. در ادامه به توضیح این فاکتورها می پردازیم.

بهره گیری از کلمات کلیدی

در رتبه بندی گوگل عنوان یا به اصطلاح title در محتوای شما هنوز یکی از مهم ترین فاکتورها محسوب می شود. در سال 2017 همچنان توجه به بهره گیری از کلمات کلیدی یا تغییرات در تگ عنوان در بهبود رتبه سایت ارزشمند تلقی می شود (به عنوان مثال هرچه از کلمات کلیدی در ابتدای عنوان استفاده شود، تاثیر بیشتری دارد).

تگ توضیحات یا Meta Description نیز با اینکه از نظر وزنی در رتبه پایین تری قرار دارد، اما این قسمت نیز مهم می باشد. استفاده از کلمات کلیدی در هدینگ ها و دیگر محتوای سایت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما تگ h1 نسبت به سایر تگ ها تاثیر بیشتری دارد.

طول و مقدار محتوا

طول و حجم محتوا نیز یکی از عامل های تاثیرگذار در کیفیت یک صفحه از سایت و رتبه بندی آن می باشد که گوگل در توصیه های خود در رابطه با کیفیت جستجو به این مورد نیز اشاره می کند. بنابر گفته گوگل، موضوع و هدف یک صفحه تعیین کننده میزان محتوای موردنیاز و رضایت بخش برای آن صفحه است. مطالب حداقل باید 300 کلمه باشد.

شما می توانید برای بهبود رتبه سایت خود و آگاهی از تعریف محتوای رضایت بخش به سایت هایی که با بهره گیری از کلمات کلیدی توانسته اند رتبه خوبی کسب نمایند، مراجعه کنید. همچنین می توانید استراتژی های آنها را بیاموزید و از آن بهره بگیرید.

فراگیری و جامعیت مطالب سایت

گوگل برای مرتب سازی نتایج جستجو از یک سیستم هوش مصنوعی به نام الگوریتم رنک برین RankBrain بهره می گیرد. به گفته گوگل ابزار Rank Brain برای مرتب سازی همه ی جستجوها مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار قسمتی از الگوریتم گوگل که به مرغ مگس خوار موسوم می باشد را تشکیل می دهد. تحلیل مطالب و پیدا کردن محتوا و موضوعات مرتبط با معیارهای رضایتمندی کاربران و تشخیص ویژگی آن از کاربردهای ابزاری Rank Brain می باشد.

توجه: سایت Website Auditor نیز به بررسی سئوی سایت شما می پردازد. گوگل میلیاردها صفحه و محتوا را بررسی می کند تا متوجه شود کدام صفحات با کلمات کلیدی و اصطلاحات کاربر مرتبط است. به این منظور می توان از ابزار Website Auditor بهره برد. این ابزار جامع و کامل بودن صفحات سایت شما را با استفاده از فاکتورهایی مانند طول محتوا و کلمات کلیدی بررسی می کند. این ابزار همچنین با کمک الگوریتم TF-IDF جامع بودن صفحات سایت شما را بررسی نموده و توصیه هایی به منظور بهبود سئوی آن نسبت به سایر رقبا به شما ارائه خواهد داد.

سرعت صفحات وبسایت

سرعت صفحات وب نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم و یک اصل اساسی برای رتبه بندی گوگل می باشد که خود گوگل نیز این موضوع را رسما اعلام نموده است. گوگل انتظار بارگذاری صفحات وبسایت شما را در کمتر از 2 ثانیه دارد، همچنین افزایش سرعت صفحات تاثیر بسیاری بر روی تجربه کاربری (UX) خواهد داشت. کاربران معمولا از سایت هایی که سریع باز می شوند، استقبال می کنند و از سایت هایی که سرعت بارگذاری زیادی دارند و خسته کننده می باشند، متنفر هستند. بنابراین سایت هایی که سرعت پایین تری دارند، دارای بانس ریت (Bounce Rate) بالاتری می باشند و نسبت به دیگر سایت ها رتبه پایین تری برای تبدیل کاربر به مشتری دارند.

اسکریپت ها، تصاویر با حجم زیاد، دانلود و نصب نامحدود افزونه ها و فایل های css فشرده شده، عمده ترین دلایل کندی و کاهش سرعت سایت می باشد.

تجربه ی کاربری

فاکتورهای رفتاری به منظور رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو به مدت چندین سال است که مورد بحث قرار دارد. این معیار تاثیر غیرمستقیم، اما قابل توجه ای در محبوبیت سایت ها دارد. در واقع موتورهای جستجو بر این عقیده اند که سایتی که به تجربه کاربری اهمیت داده، سایت ارزشمندی می باشد و باید رتبه بهتری بدست آورد. گوگل نیز پیرو سیاست خود می باشد و اعتقاد دارد بهترین کسانی که می توانند قضاوت کنند، کاربران در حال جستجوی سایت ها می باشند. بنابراین اگر کاربران مشتاق به یک نتیجه ی جستجوی مشخص باشند، احتمالا آن سایت خوب است یا دست کم از دیگر جایگزین های مطرح شده، مناسب تر می باشد.

ریسپانسیو و واکنش گرا بودن سایت

ریسپانسیو و یا واکنش گرا بودن به معنی تطابق سایت شما بر روی هر دستگاهی ازجمله کامپیوتر، موبایل و تبلت می باشد. اگر سایتی این قابلیت را نداشته باشد در رتبه بندی جستجوی موبایل قرار نخواهد گرفت. باتوجه به افزایش استفاده از موبایل و انجام نیمی از جستجوهای گوگل توسط تلفن همراه، ریسپانسیو بودن سایت یکی از مهم ترین فاکتورها در سال 2017 محسوب می شود و درصورت واکنش گرا نبودن سایت، شما از این فاکتور بی ثمر خواهید ماند اما دارا بودن این ویژگی به سایت شما امتیاز مثبت خواهد داد و تعداد بازدیدکنندگان از آن نیز افزایش می یابد.

همچنین با توجه به اینکه گوگل تمایل به ایندکس گذاری صفحات وب با استراتژی جدید mobile-first indexing دارد، بنابراین تمرکز در زمینه واکنش گرا بودن سایت پیوسته ادامه دارد. این موضوع باعث اشتیاق صاحبان کسب و کار به داشتن صفحات وب مخصوص تلفن های همراه، علاوه بر دارا بودن صفحات وب مخصوص کامپیوترهای دستکتاپ می شود.

نرخ کلیک در بهینه سازی سایت

یکی دیگر از فاکتورها و معیارهای اصلی گوگل برای رتبه بندی در سال 2017 نرخ کلیک یا همان CTR در نتایج موتورهای جستجوگر می باشد. CTR مخفف Click-through Rate می باشد. اگر می خواهید سئوی سایت خود را تقویت نمایید و در جایگاه بهتری نسبت به رقبای خود قرار گیرید باید به نرخ کلیک یا CTR کاربران در نتایج گوگل توجه ویژه ای نمایید. وقتی که کاربران مشغول جستجوی موضوعی در موتور جستجوی گوگل هستند، نتایجی را مشاهده می کنند و با دیدن لیست نتایج، تصمیم به کلیک برروی نتیجه ای خاص را می گیرند. در واقع نرخ کلیک نشان دهنده ی درصدی از کاربران است که با مشاهده سایت شما در نتایج جستجو بر روی آن کلیک می کنند.این عبارت به معنای تعداد دفعات کلیک برروی لینک سایت شما نسبت به تعداد دفعات نمایش صفحه شما به کاربران است.

در بین همه فاکتورهایی که در بالا به آن اشاره شد، CTR بیشترین ارتباط و همبستگی را با رتبه بندی وبسایت در نتایج جستجو به همراه دارد. درست است که تاثیر بسیار همبستگی بر رتبه بندی سایت، فاکتور اصلی نیست اما این اصل مبتنی بر تجربیات زندگی واقعی می باشد که نمی توان به راحتی از آن گذشت.

از کنسول گوگل یا همان گوگل وبمستر می توانید CTR سایت خود را مشاهده نمایید.

فاکتورها و معیارهای اصلی گوگل برای رتبه بندی در سال 2017

سئو یک مبحث پیچیده، چندبعدی، گسترده و یک دانش در حال تکامل می باشد، به همین دلیل پرداختن به تمام ابعاد آن در یک وبسایت امکان پذیر نمی باشد. اما اگر به فاکتورها و معیارهای اصلی گوگل برای رتبه بندی در سال 2017 توجه کنید و همچنین فعالیت رقبای خود در زمینه سئو را زیر نظر بگیرید، شانس شما در پیشی گرفتن از آن ها در گوگل بیشتر خواهد شد. البته لازمه پیشرفت در این زمینه، کسب دانش و آگاهی در زمینه الگوریتم های گوگل نیز می باشد.

از همراهی شما در این بخش از آموزش وردپرس متشکریم، وبمستر 98 در این بخش سعی کرد تا فاکتورها و معیارهای اصلی گوگل برای رتبه بندی در سال 2017 را در اختیار شما عزیزان قرار دهد؛ امید است که به کمک آن بتوانید رتبه سایت خود را در گوگل بهبود بخشید. در صورتی که سوال یا ابهامی در مورد این پست دارید، می توانید در قسمت دیدگاه ها بیان کنید، تیم وبمستر 98 در اسرع وقت پاسخ شما را خواهد داد. همچنین اگر به قالب وردپرس نیاز دارید، می توانید به دسته بندی قالب وردپرس مراجعه نمایید.

4 دیدگاه در “فاکتورها و معیارهای اصلی گوگل برای رتبه بندی در سال 2017

  1. چاپ نگار گفت:

    سلام دوست عزیز
    من وب سایتم رو به تازگی راه انداختم و آوردم روش ووکامرس راه اندازی کردم و با وردپرس انجام شده خواستم از دوستان webmaster98که در این زمینه مهارت خاصی دارن پیشنهاد بگیرم آیا راه اندازی ووکامرس با وردپرس اوکی هست یا برم سراغ اپن کارت و موارد دیگر ؟؟؟

    پیشاپیش از لطفتان ممنون و سپاسگرازم

    1. با سلام
      شما میتوانید مقاله بهترین فروشگاه ساز رو مطالعه بکنید

      1. چاپ نگار گفت:

        ممنون و سپاسگزار از محبتتون

        1. زنده باشید دوست عزیزم
          بازم امری داشتید در خدمتتون هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *